keskiviikko 30. heinäkuuta 2008

Heila on joka kylässä

Minun kelpaisi elellä,
yllin kyllin köllötellä:
heila on joka kylässä,
morsian monessa maassa.
Mull' on heila Hervannassa
sekä armas Annalassa,
vielä Kaukajärvelläkin.
Löytyy kyllä kauempaakin:
mielitietty Mikkelistä,
Savostakin nätti neito.

Minun kelpaisi elellä,
jos olisi oivallusta,
vaan on vaikea valita,
kenen kelkkahan menisin,
kenen kullan kainalohon.

Se joka on Hervannassa,
tämä Hervannan Helena,
on kovin pirunsisuinen,
aina mua alistamassa,
mieltäni masentamassa,
pihtarikin sen lisäksi:
vähän antoi, lupasi paljon,
tyhjän sainkin pyytämättä.

Tosin on hyvän näköinen
tuo Helena Hervannasta,
tosi sievä ja sorea.
Silti ei plikasta siitä
taida olla kumppaniksi
pahan luontonsa takia.
Kaipa onkin naisparalla
liiat luulot ittestänsä.
Enkä taida oikein olla
riittävän hyvä hänelle.

Se joka on Annalassa,
tämä Annalan Anita,
on todella toista maata.
Kyllähän sekin on söötti,
kovin kaunis ja korea,
ei ole valittamista.

Vaan on liian huolimaton,
ei tarkka tavarastansa,
pihtarina ei pidetä.
Päinvastoin on asia:
ehkä on tutuksi tullut
jo monenkin kundin kanssa.
On akassa pitelemistä
yli aisan potkijassa,
tulisi rasittavaksi.
Mikä liekin nymfomaani.

Sitten on tämä Sinikka
Kaukajärven kainalosta,
eikä hullumman näköinen,

ja jo kypsässä iässä,
kuudenkympin kieppehillä.

Vaan on siinäkin vikansa:
se on aivan uskovainen.
Aina veisata pitäisi,

körttivirsiä vedellä,
rukoillakin päivät pitkät
ja käydä kokouksissa,
en edes kiroilla saisi,
vaikka mieleni tekisi
niin pirusti, perkeleesti.
Ehkä sittenkin Sinikka
on minulle liika vanha.

Vielä on Maija Mikkelistä
kokonaan kuvailematta.
Siitä ei morsian parane,
siin on kaikki kohdallansa.
On näköä, on kokoa,
tosi tuhtia lajia,
eikä oo rahasta kiinni.
Voi kun mä mokoman saisin.

Vaan ei se minusta huoli,
en kai liene kelvollinen,
olen hiukan heiveröinen.
Vielä on vakava este,
sillä kaiken kukkuraksi
tämä Maija on poliisi
ja minä Kakolan käynyt.

Kuka neuvoisi minua,
näissä naintihuolissani,
kenet ottaisin omaksi,
jääköhän vain luu kätehen?
Näin on rakkauden asiat
minulla viturallansa,
sukset ristissä pahasti,
pallokin perin hukassa.

Tilaa maailman ainoa kalevalakielen oppikirja Kalevalamitan opas urbaanille runoniekalle. Postikuluineen 25 euroa. Osoitteella: aulis(at)rintala.org